نمونه طرح جابربن حیان ششم ابتدایی ساخت یک ژنراتور بادی. بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد.
پایه تحصیلی: ششم ابتدایی
درس: علوم
طرح جابر آماده ششم دبستان ساخت یک ژنراتور بادی به همراه دفتر کارنما با فرمت word و با امکان ویرایش نمونه ای کامل جهت ارائه به کارکنان آموزش و پرورش
طرح جابر آماده ششم دبستان ساخت یک ژنراتور بادی به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد.
این مجموعه شامل:
قسمتی ازین مجموعه
تاریخچه
قدیمیترین روش استفاده از انرژی باد، به ایران باستان باز میگردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده از نیروی باد، دلو (دولاب) یا چرخ چاه را به گردش درآورده و از چاههای آب خود، آب را به سطح مزارع برسانند. احتمالاً نخستین ماشین بادی توسط ایرانیان باستان ساخته شده است و یونانیان برای خرد کردن دانهها و مصریها، رومیها و چینیها برای قایقرانی و آبیاری از انرژی باد استفاده کردهاند.
در قرن ۱۳ این فناوری توسط سربازان صلیبی به اروپا برده شد و هلندیها فعالیت زیادی در توسعه دستگاههای بادی داشتند، بطوری که در اواسط قرن نوزدهم در حدوود ۹ هزاز ماشین بادی به منظورهای گوناگون مورد استفاده قرار میگرفته است. در زمان انقلاب صنعتی در اروپا استقاده از ماشینهای بادی رو به کاهش گذاشت. استفاده از انرژی باد در ایالات متحده از سال ۱۸۵۴ شروع شد. از این ماشینها بیشتر برای بالا کشیدن آب از چاههای آب و بعدها برای تولید الکتریسیته استفاده شد. بزرگترین ماشین بادی در زمان جنگ جهانی دوم توسط آمریکائیها ساخته شد.
در شوروی سابق در سال ۱۹۳۱ ماشینی بادی با محور افقی بکار انداختند که انتظار میرفت ۱۰۰ کیلو وات برق به شبکه بدهد. ارتفاع برج ۲۳ متر و قطر پرهها ۳۰٫۵ متر بود.[۴][۵]
انرژی باد
یک پره از یک توربین بادی
منشا باد یک موضوع پیچیدهاست. از آنجاییکه زمین بطور نامساوی به وسیله نور خورشید گرم میشود بنابراین در قطبها انرژی گرمایی کمتری نسبت به مناطق استوایی وجود دارد همچنین درخشکیها تغییرات دما با سرعت بیشتری انجام میپذیرد و بنابراین خشکیها زمین نسبت به دریاها زودتر گرم و زودتر سرد میشوند. این تفاوت دمای جهانی موجب به وجود آمدن یک سیستم جهانی تبادل حرارتی خواهد شد که از سطح زمین تا هوا کره، که مانند یک سقف مصنوعی عمل میکند، ادامه دارد. بیشتر انرژی که در حرکت باد وجود دارد را میتوان در سطوح بالای جو پیدا کرد جایی که سرعت مداوم باد به بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت میرسد و سرانجام باد انرژی خود را در اثر اصطکاک با سطح زمین و جو از دست میدهد.
یک برآورد کلی اینگونه میگوید که ۷۲ تراوات (TW) انرژی باد بر روی زمین وجود دارد که پتانسیل تبدیل به انرژی الکتریکی را دارد و این مقدار قابل افزایش نیز هست.
تعریف
انرژی تجدیدپذیر (به انگلیسی: Renewable energy)، که انرژی برگشتپذیر نیز نامیده میشود، به انواعی از انرژی میگویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژیهای تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود.
در سالهای اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفتهاند. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸٪ از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژیهای تجدید پذیر بدست آمد. سهم زیستتوده بهطور سنتی حدود ۱۳٪، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳٪ انرژی آبی بود.۲/۴٪ باقیمانده شامل نیروگاهای آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمینگرمایی و سوختهای زیستی میباشد که به سرعت در حال گسترش هستند.
استفاده از انرژی بادی با رشدی سالانه حدود ۳۰٪ با ظرفیت نصب شده ۱۵۷۹۰۰ مگاوات در سال ۲۰۰۹، به صورت وسیعی در اروپا، آسیا و ایالات متحده به چشم میخورد. درپایان سال ۲۰۰۹ میلادی مجموع انرژی تولیدی به وسیله فتوولتاییک به بیش از ۲۱۰۰۰ مگاوات رسید. ایستگاهای انرژی گرما-خورشیدی در آمریکا و اسپانیا مشغول به کار می باشندکه بزرگترین آنها با ظرفیت ۳۵۴ مگاوات در بیابان موهاوی در حال کار است.[۱]
بزرگترین نیروگاه زمین گرمایی دنیا در کالیفرنیا با نام نیروگاه گیسرز با ظرفیت ۷۵۰ مگاوات در حال فعالیت میباشد. برزیل یکی از کشورهایی است که پروژههای بزرگی برای استفاده از انرژیهای نو (انرژیهای تجدیدپذیر) انجام میدهد. ۱۸٪ از کل مصرف سوخت اتوموبیلهای برزیل از طریق سوخت اتانولی که از ساقهٔ نیشکر بهدست میآید تأمین میشود. سوخت اتانولی بهصورت گسترده در ایالات متحده مورد استفاده قرار میگیرد.
طرح جابربن حیان چیست؟
این طرح در حقیقت نمونه بومی سازی شده طرحی است که در برخی کشورهای پیش رفته به اجرا میآید و تجربیات ناشی از اجرای آن ثابت میکند که اثرات چشمگیری در بهبود اوضاع پژوهشی و علمی آن کشورها برجای گذاشته است، چراکه توانسته در سنین پایین تر، مفاهیمی مانند روش تحقیق را آموزش داده و زمینه ساز تسهیل در انجام پروژه های کلان تر شود.
فایده این امر را میشود در مواجهه با برخی آفت های دانشجویی در کشورمان فهمید؛ جایی که میبیبنیم سختی های آماده نمودن پایان نامه چه حجمی از دانشجویان را به تلاطم میاندازد و موجب میشود که خرید و فروش پروژه های دانشجویی و پایان نامه ها، باب شده و گریبان جامعه علمی کشور و البته چرخه تولید علم را بگیرد.
بنابراین، حتما حق خواهید داد که طرح جابربن حیان به این دلیل که ساختار تهیه آن مشخص است و حتی جزئیات نحوه ارائه آن از پیش تعیین شده (هم ابعاد تابلوی ارائه اثر مشخص شده، هم قسمت های ضروری که باید در پروژه لحاظ شوند، مانند برگههای «مشخصات ارائه دهنده»، «طرح مسإله»، «فرضیه»، «روش تحقیق»، «منابع»، «نتیجه گیری»، «نمودارها» و… تعیین و معرفی شده است.
از آن مهم تر اینکه نحوه داوری این پروژه ها نیز روند مشخص و مدونی دارد و این پروژه های دانش آموزی بر اساس شاخصه های مدون و مشخصی مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرند؛ رویکردی که میتواند برتری محسوسی برای طرح جابر حتی به نسبت پروژه های دانشجویی و امثال پایان نامه های کارشناسی ارشد به حساب آید.
بنابراین، کافی است تا بدانیم که هر ساله در زمان خاصی موعد ارائه و سپس ارزیابی این پروژه های دانش آموزی از راه میرسد و در انتهای آن، پروژه های برتر معرفی شده و به نفرات برتر جوایزی تعلق میگیرد تا نتیجه بگیریم که اجرای طرح جابر، یکی از بهترین اقدامات مسئولان آموزش و پرورش طی سالهای اخیر است؛ مسیری ارزشمند و قابل تقدیر که امید میرود در ادامه میزان مشارکت دانش آموزان در آن افزایش یافته و رهاورد آن، رقم خوردن اتفاقاتی ارزشمند برای کشورمان باشد.
اما این همه ماجرا نیست؛ متأسفانه این طرح نیز به مانند بسیاری از اقدامات مثبت دیگری که در کشورمان رقم میخورد، با کاستی های عجیب و غریبی روبه روست؛ از جمله این کاستی ها، فقدان دسترسی اطلاعاتی مدون در این خصوص برای دانش آموزان و والدین ایشان است که موجب میشود اجرای این پروژه های دانش آموزی با سختی های دور از انتظاری همراه باشد.
generatore badi_1581857370_37240_8859_1213.zip2.39 MB |